Soepdumplings en terracotta soldaten - Reisverslag uit Peking, China van R. Hopman - WaarBenJij.nu Soepdumplings en terracotta soldaten - Reisverslag uit Peking, China van R. Hopman - WaarBenJij.nu

Soepdumplings en terracotta soldaten

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg R.

17 Augustus 2005 | China, Peking

Dag Allemaal,

De berichten volgen elkaar nu wat snel op, want ik heb nog steeds een hoop bij te schrijven.

NOT! Ik heb maar anderhalf uur geslapen in de trein, ondanks de soft sleeper. Nou ja, beter dan in een vliegtuig.

Op het station van Xian staat de volgende kennis van Jie al op ons te wachten. Ruicheng gaat ons wat bezienswaardigheden van Xian laten zien. De islamitische wijk, waar we voor de lunch dumplings eten. Doorgaans zijn die gevuld met vlees en/of groente, maar hier zit er ook soep in! Dat lijkt ons best een grote truc om die te maken, maar het eten ervan blijkt ook nogal lastig. Ze scheuren nogal snel open, en dan heb je er dus een zonder soep.... gelukkig bakt Ruicheng er net zo weinig van als wij.
We praten, net als met Jane overigens, veel met Ruicheng over het leven in China, dat maakt contact met deze kennissen van Jie erg leuk en waardevol. Die middag zien we nog wat van Xian en 's avonds doen we ons tegoed aan een echt dumplingfeest.

De volgende dag is dan de GROTE dag. Stiekem vind ik wat we vandaag gaan zien belangrijker dan de Grote Muur en de Verboden Stad (of het belangrijker is dan Peking Eend moet ik nog bepalen :-) Marieke ik wil dat adresje in Amsterdam graag van je hebben! Toen Keizer Chin, de eerste Keizer van een verenigd China, werd begraven moest hij natuurlijk worden voorzien van alle gemakken om het leven in het hiernamaals aangenaam te maken, en ervoor te zorgen dat hij zijn macht ook daar ten toon zou kunnen spreiden. Daarom kreeg hij een leger mee. Tot nu toe zijn er 8000 manshoge terracotta krijgers opgegraven die allemaal uniek zijn en allemaal waren voorzien van echte wapens (sommige zelfs van bronzen zwaarden, en die waren in die tijd, ong. 200 v Chr. niet goedkoop). Men denkt echter dat er NOG drie plekken rond het graf zijn waar tezamen nog eens 24000 man staat. Over de open sleuven waar de soldaten staan is geheel in Chinese stijl een fabriekshal gebouwd, en die kun je bezoeken. Zeer indrukwekkend hoor, rij na rij, keurig in het gelid, met officieren ervoor, en paarden erbij. Net een echt leger, maar dan van gebakken klei. Helaas zijn de lansen en zwaarden verwijderd, ze zijn zelfs nergens tentoongesteld. De reden daarvoor ontgaat ons. Natuurlijk nemen we enkele terracotta krijgers mee voor thuis
(ik eentje, van ong 30 cm).

's avonds eten we gescheurde broodjes in lamssoep (een lokale specialiteit) met Ruicheng. Lekker, maar ik droom tijdens het eten van Peking Eend.

De volgende ochtend vliegen we naar Chengdu.

Groetjes,
Rob