Kerala - Reisverslag uit Kochi, India van R. Hopman - WaarBenJij.nu Kerala - Reisverslag uit Kochi, India van R. Hopman - WaarBenJij.nu

Kerala

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg R.

09 November 2008 | India, Kochi

Zo, het zit erop. Onze laatste dagen in India waren heerlijk rustig. In Thekkady hebben we wat rondgelopen in een kruidenplantage waar ze peper, kaneel ed verbouwen. Natuurlijk konden we het niet laten om nog een baaltje kruiden mee te nemen. Er moeten tenslotte gerechten uit Kerala gekookt worden als we thuis zijn. Bij gebrek aan een cursus hebben we nu dan maar een kookboekje gekocht. We zaten in Thekkady trouwens in een prachtige villa, een soort B&B of pension, en werden door de mensen daar gruwelijk verwend met allerlei heerlijk eten. Koken kunnen ze in Kerala wel..... stil zijn op de boot als je dieren gaat spotten langs de oevers van een stuwmeer, dat kunnen ze niet. Wel veel mooie vogels gezien.

Van Thekkady rijden we naar Kumarakom om daar op onze eigen "houseboat" te stappen. Prachtige boot waarmee we een tochtje over de zogenaamde backwaters gaan maken. Heerlijk dobberen langs palmbomen, dorpsleven langs de oever, lekker rustig met je boek op het dek onder de rieten overkapping. Best een beetje decadent wel, zo'n hele boot voor ons tweetjes, met luxe kajuit waar we 's nachts heerlijk in geslapen hebben.

De laatste plek die we aandoen is Kochi (of Cochin). Hier hebben we gisteren de oude stad bekeken. Die is van 1663 tot 1814 in Nederlandse handen geweest, en er staat, naast vele Portugese kerken, ook nog een Nederlands paleis. Ik denk dat ze de Nederlandse volksaard in gedachten hadden toen ze de toegangsprijs voor dit paleis bepaalden want ik heb bij mijn weten nog nooit ergens zo weinig entree betaald: iets meer dan 3 cent. Het was nog best aardig ook, mooi oud gebouw met o.a. wat oude VOC kaarten in een klein museum.

Traditioneel eindigen we natuurlijk in een bungalowtje aan het strand met hangmatten ed. Traditioneel, inmiddels, proberen we hier ook weer aan grote tijgergarnalen te komen. Dat is hier geen enkel probleem. We kopen ze op de markt, want ze zijn hier goed ingespeeld op toeristen die verse vis kopen. Veel restaurants maken graag, tegen een kleine vergoeding, je vis klaar. Wij eten onze garnalen op in het Bomaley Cafe. Geen idee waar dat op slaat, tot de muziek aan gaat en de eerste reggae noten geen twijfel meer laten bestaan over de identiteit van Bomaley.

Vanmiddag om 4 uur vliegen we naar Bombay, en dan vanacht door naar Amsterdam. We horen dat het gaat regenen morgen in Nederland; we waren bijna vergeten dat zoiets nog bestond......

Groetjes,
Anja en Rob

• 10 November 2008 - 13:10

Arwin:

Hahaha, geweldig: Bomaley.

Denken jullie trouwens nog aan de doos van Edith?