Rijst tot aan de horizon - Reisverslag uit Peking, China van R. Hopman - WaarBenJij.nu Rijst tot aan de horizon - Reisverslag uit Peking, China van R. Hopman - WaarBenJij.nu

Rijst tot aan de horizon

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg R.

24 Augustus 2005 | China, Peking

Dag Allemaal,

In Kunming zijn we eigenlijk maar met een doel: het Stenen Woud. 2 uur rijden ten zuiden van Kunming is een gebied met prachtige torenhoge rotsformaties die samen een soort doolhof vormen, door de Chinezen stenen woud genoemd. Natuurlijk verdwalen we een beetje, maar zodra we een groepje Chinezen met vlaggetjesdame (een soort muts met een muts op) tegenkomen lopen we daar maar achteraan naar de uitgang.

Die middag vliegen we naar Guilin om van daar een busje te nemen naar nog meer natuurgeweld. In Yangshuo vind je de zogenaamde karstbergen, schitterende recht uit het landschap stekende, niet al te hoge bergen met vrij steile flanken. Wie denkt dat het soort bergen dat je op klassieke Chinese tekeningen vindt niet bestaan komt bedrogen uit, die zijn hier. We maken kleine tochtjes door het landschap, o.a. over de rivier, en een deel van de groep beklimt een van de karstbergen (eentje met minder steile flanken en een gat erin, waardoor je een soort natuurlijke brug krijgt). We slapen hier in een guesthouse van een bijzonder aardige Chinese familie.
Zowiezo is het landscap hier in zuid China echt vele malen mooier dan in Noord China, we rijden al bijna een week lang door niets anders dan mooie berglandschappen met rijstvelden ertussen, soms in terrasvorm tegen de hellingen op, ook overbekend van plaatjes uit andere Aziatische landen. We hebben het al vaak gezien, maar het blijft mooi. Toch kan het altijd beter...... we zijn nu in Ping'An, een klein heel typerend bergdorp met een handjevol houten huizen en een paar guesthouses midden tussen de rijstterrassen. Het dorp ligt op een bergrug, en overal waar we kijken strekken de terrassen zich naar beneden uit, over andere heuvels heen. Dat levert adembenemende plaatjes op.

Het is hier in het dorp ook heerlijk rustig, eindelijk. We worden nu ook eens een keer niet in de hotelkamer gebeld voor een massage. Dat is overigens een bijzonder fenomeen. In sommige hotels krijg je rond een uur of 10 een telefoontje. Als een vrouw opneemt.... tuut tuut tuut. Als een man opneemt zijn er twee mogelijkheden: neem je op met een westerse groet dan krijg je soms een verhaal over massages en soms ook tuut tuut tuut. In dat laatste geval kun je de volgende avond proberen op z'n Chinees op te nemen: hwa zeggen en je keel schrapen, en dan krijg je weer dat verhaal over massages... tot je er iets westers tussengooit, dan wordt meteen de hoorn weer op de haak gegooid. Wij vragen ons ernstig af wat voor soort massages dat zijn....

Schotel van de dag: ananassoep, zucht.

We blijven nog een dagje tussen de rijstterrassen en dan nemen we de nachttrein en de supersnelle catamaran naar Hong Kong. Zal wel een hele overgang worden.

Groetjes,
Rob

• 24 Augustus 2005 - 06:29

Schaddelee:

Geweldig.

• 24 Augustus 2005 - 06:36

Shaddelee:

Dat is echt genieten voor jullie en voor ons, groeten C.enS.Schaddelee

• 24 Augustus 2005 - 12:03

Marco:

ANANASSOEP: rare jongens die Chinezen. :-/

• 24 Augustus 2005 - 20:01

Ronald:

Tja, anjanassoep altijd lekker...uch. Nu we het er toch over hebben hoe is het met de penguins daar in china?

• 24 Augustus 2005 - 20:02

Ronald:

• 25 Augustus 2005 - 03:59

M.Fiering:

Wat een leuk reisverslag.
    Alleen mis ik hier de buikschijtdarmklachten, die krijg ik wel van Arwin en Helene.
    Wat betreft de massage kan je beter tuut tuut tuut horen, dan dat er ineens aan de deur geklopt wordt.
    Geniet nog van jullie vakantie. Groet van Jetske en Marcel.

• 25 Augustus 2005 - 18:39

De Verdonkjes:

Leuke foto's, het rijstverslag wordt nog gelezen. Groetjes, Stef Ineke en hanneke

• 26 Augustus 2005 - 08:59

Manoli:

Leuk he, vakantie :-) Dat je de grootste attracties pas ter plekke ontdekt -ananassoep en massages, geweldig!

• 27 Augustus 2005 - 21:15

Wilko:

Volgens mij hebben jullie wel een gave vakantie zeg! Goede reis naar huis en tot horens,

Wilko.

• 24 Augustus 2006 - 21:18

Arwin De Parwin:

Zo, het nieuwe vakantieseizoen is aangebroken.

Ns kijken wat er dit keer allemaal te beleven valt.