Panda's in the mist - Reisverslag uit Chengdu, China van R. Hopman - WaarBenJij.nu Panda's in the mist - Reisverslag uit Chengdu, China van R. Hopman - WaarBenJij.nu

Panda's in the mist

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg R.

18 Augustus 2005 | China, Chengdu

Halloooo,

Naar Chengdu komen we eigenlijk maar met een doel: hier is een Panda instituut waar ze Panda's fokken en er onderzoek naar doen. Je kunt ze hier in hun natuurlijke omgeving zien omdat ze vrij grote buitenverblijven hebben waar vooral de jonge panda's heerlijk kunnen spelen. Maar dat is voor overmorgen. Eerst lunchen we in Chengdu bij een Tibetaans restaurant waar we na lange tijd stilte op dit front weer eens een nieuw dier eten: Yak. 't smaakt best lekker, maar 't is nogal taai, leuk voor EEN keer. Wat gekke dingen eten betreft kun je je lol hier in China wel op, als je niet te snel vies van dingen bent tenminste. Om maar een voorbeeld te noemen: kippepoot betekent hier NIET dat deel wat je bij ons bij de poelier koopt, maar het deel dat daar bij een levende kip normaal ONDER zit.

De middag brengen we zoet met rondlopen in een heel leuk hiostorisch straatje waar we ons helemaal arm kopen aan souvenirs. En die avond eten we een specialiteit uit Chengdu, knapperige blokjes rijst in een heerlijke saus met varkensvlees.

De volgende dag rijden we met een gehuurd busje naar Leshan. Hier staat een gigantisch groot boeddabeeld dat voor de Chinezen zelf ook een van de belangrijkste religieuze voorwerpen in het land is. Dat zullen we weten ook! Het park ervoor is redelijk rustig, maar dat komt omdat de Chinezen zelf het park overslaan. Bij de trap naar beneden waar je langs het beeld kunt afdalen staat een wachtrij die niet onderdoet voor de rijen bij de efteling. Maar goed, het was toch de moeite waard. Het beeld is enorm, 55 meter.

Later die dag rijden we nog langs het huis van een beroemde chinese dichter. Erg mooi. In China wordt kunst blijkbaar niet altijd uit armoe geboren.....

's avonds lopen we naar een restaurant dicht bij het hotel om nogmaals de Chinese fondue te proberen. Deze keer bevalt het minder goed. Chengdu is de hoofdstad van Sechuan, waar het eten erg scherp is, en dat merken we!

De dag waarop we naar de panda's gaan begint met regen. We rijden door de mist naar het breeding centre, en aldaar is het niet veel beter. Gelukkig kunnen we de panda's van ZO dichtbij zien dat we geen last hebben van het weer. Ze hebben net eten (bamboe) gekregen dus we kunnen hele leuke foto's en film maken van smikkelbeertjes. Ook een van de jonkies is leuk aan het spelen in zijn hok. Al met al een unieke ervaring. Ik kan me in ieder geval geen dierentuin herinneren waar ik panda's heb gezien, dus dit moeten de eersten zijn.

Die avond nemen we de trein naar Panzihua, en tegen alle verwachting in lukt het me nu WEL om te slapen. Redelijk uitgerust komen we aan, en dat is maar goed ook want we moeten meteen op de bus naar Lijiang, onze volgende bestemming.

Groetjes,
Rob

• 18 Augustus 2005 - 10:50

Marco:

[quote]Chengdu is de hoofdstad van Sechuan, waar het eten erg scherp is, en dat merken we![/quote]
    Daar moet ik blijkbaar ook eens gaan eten. Leuke attractie van toeristen. ;-)

• 19 Augustus 2005 - 14:41

Edith:

Hé Anja, Vergeet je niet zo af en toe het Smurfenlied te zingen?

• 22 Augustus 2005 - 06:20

Arwin:

Ja, hallo Edith. Het smurfenlied hebben we echt niet nodig hoor.

• 25 Februari 2006 - 14:45

Manon:

leeukk gedaan hoor klasse

• 25 Februari 2006 - 14:47

Tamara:

leuk gedaan maar ghet smurfen lied heben we niet nodig hoor