Klabamm! - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van R. Hopman - WaarBenJij.nu Klabamm! - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van R. Hopman - WaarBenJij.nu

Klabamm!

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg R.

16 September 2006 | Tanzania, Ngorongoro

Met donderend geweld ontploft in prehistorische tijden een vulkaan die, qua grootte niet onderdoet voor de Kilimanjaro. Miljoenen tonnen puin worden uitgestort over het oost afrikaanse landschap ten westen van de ontploffing, en een immens gapend gat blijft achter. "Enige tijd" later ontdekken wat giraffen, olifanten, neushoorns en ander knuffelspul dat het wel prettig wonen is in de resulterende Serengeti en Ngorongoro-krater. Roofdieren blijven dan natuurlijk niet achter en, uiteindelijk, wij ook niet. Met jeepjes dalen we af in de krater om daar de laatste van de beroemde big-5 te zoeken: de zwarte neushoorn. Witte hebben we al gezien, maar die tellen niet (stom gedoe, wie bepaalt dat nou helemaal, wij vinden giraffen het leukst en die horen er niet eens bij). Goed, we zien er dan wel een, dus we mogen 'm afstrepen. Vlak voor we de neushoorn spotten doet zich een interessant fenomeen voor. Een gulden regel voor de zng. game drive is dat je gaat waar andere voertuigen stil staan: daar gebeurt het! Op de uiterst beroerde wegen in de krater krijgen wij natuurlijk net weer een lekke band. Wij staan stil, onze chauffeur heeft een kapotte krik, een andere stopt om hem te helpen..... 2 voertuigen staan stil: HIER is wat te zien. Binnen de kortste keren staan 4 of 5 jeeps achter de onze en de toeristen die erin zitten speuren met hun kijkertjes het landschap af om te zien welk spannend roofdier hier verscholen zit. Wij (tegen alle regels in uitgestapt) doen ons best om een show op te voeren van jagende leeuwen, maar men is niet overtuigd en rijdt verder zonder ons nog een blik waardig te gunnen. Na enige tijd kunnen we verder om iets verderop verrast te worden door een ware "dust devil" een tornado op kleine schaal, vlak langs de jeep scheert hij en ik heb 'm keurig op video, net als de oude uitgeputte leeuw die vlak langs de weg ligt en de troep hyena's die vlakbij staat te wachten om te kijken of deze oude koning niet te verschalken is. Gelukkig wordt hij gered door 2 leeuwinnen die vlak achter onze jeep de weg oversteken om hem te ontzetten.

Na de krater gaan we via Arusha naar Nairobi, waar jammer genoeg bijzonder weinig te beleven is. We doen ons dus maar te goed aan de pizza (waar ik het de vorige keer al over had: ja Alessandra hij was heerlijk. Restaurant Trattoria in Nairobi, een aanrader: goeie pizza voor de prijs van een broodje kaas in onze kantine). Overigens, voor wie er ooit komt: Java House!!! voor het Hilton rechtsaf en dan aan je linkerhand. Voor uitmuntende cappucino... move over Starbucks.

Na Nairobi gaan we per nachttrein, vergezeld van een nestje kakkerlakken naar Mombasa. Nyali beach om precies te zijn, waar we even 3 daagjes rust nemen aan het strand voor we de laatste week, dan zonder onze medereizigers, ingaan. Het is heerlijk toeven aan het strand. Voor het eerst van mijn leven een massage, met uitzicht op de Indische Oceaan, zwembadje, met hetzelfde uitzicht, en 's avonds zeevruchtenschotel, met overheerlijke kreeft, krab, tijgergarnalen, snapper en inktvisringen. Njam!

We zitten inmiddels in Watamu, 100 kilometer ten noorden van Mombasa. Volgende keer meer over onze belevenissen hier.

Nog even een reactie op de reacties: Arwin, ik weet niet waarom er een groep Italianen achter Rob aanliep, het gaat namelijk niet over mij. Ik vermoed echter dat ze ook naar het restaurant wilden. Marieke: een klipdas dragen lukt wel, maar is niet aan te raden, hij bijt. Een geluidsfragment volgt na thuiskomst....

Groetjes,
Rob

• 16 September 2006 - 15:18

Marco:

"Miljoenen tonnen puin worden uitgestort over het oost afrikaanse landschap ten westen van de ontploffing"

En dan te bedenken dat ze toen nog geen stofzuigers hadden!

De Serengeti wordt altijd als dor afgeschilderd. Wanneer het in een krater ligt zou je toch verwachten dat er regenwater danwel grondwater aanwezig is. Of verdampt dat zo snel door de hitte?

Over wat voor een pizza heb je het? Dat maakt natuurlijk wel uit.

• 16 September 2006 - 16:56

Edith:

Goed om te lezen dat jullie na al dat drukke safarigedoe nog een beetje aan lezen toekomen. Hoewel, met strand, zwembad, massage en lekker eten hebben jullie het misschien wel veel te druk met Samossen?

• 17 September 2006 - 19:59

Arwin:

Nou, ik ben erg benieuwd hoe een klipdassie klinkt.

Bij de weg, hoeveel Robs hebben jullie daar dan?

Ennuh, druk en Samossen in 1 zin kan volgens mij niet kloppen. Dan heb je het niet begrepen.

• 17 September 2006 - 21:23

Arwin:

Nou, ik ben erg benieuwd hoe een klipdassie klinkt.

Bij de weg, hoeveel Robs hebben jullie daar dan?

• 18 September 2006 - 07:22

Huibert:

Komen er ook nog nieuwe foto's? Ik geloof er namelijk niets van dat je ook panda's gezien hebt.